ועדת החינוך, התרבות והספורט בראשות חבר הכנסת יוסף טייב אישרה ביום שני לקריאה ראשונה את הצעת החוק (כאן) למניעת העסקה בתחום החינוך והטיפול של אדם שהורשע או שמואשם בתקיפה או התעללות בחסר ישע.

פרקליטות המדינה הציגה – סקירת פסיקה – עבירות תקיפה והתעללות בקטינים במסגרות חינוכיות , כאן קישור.

מרכז המחקר והמידע של הכנסת הציג נתונים על אלימות בגירים כלפי ילדים בגיל הרך בעת שהותם במסגרות חינוכיות, כאן בקישור.

נציגי המשטרה הציגו בדיון קשיים יישומיים בפילוח העבירות בכל הקשור לקטינים בגילאי 0-6 ולאחר בקשת היו"ר אמרו לבסוף כי פיתוח המערכת החדשה שתנפיק את טופס ההרשעה ייקח חודשים.

ח"כ אופיר כץ: יוזם הצעת החוק "להצעת החוק יש תמיכה של שר המשפטים והשר לביטחון לאומי, בנוסף לתמיכה של מעל 80 חברי כנסת. מצופה מגורמי הממשלה לא לומר לנו שזה בלתי אפשרי, אלא להציע פתרונות."

יו"ר הוועדה ח"כ יוסף טייב: נזף במשרדי הממשלה שלא משתפים פעולה עם הוועדה, מבלי לנקוב בשמם: "אנחנו זקוקים לנתוני אמת ממשרדי הממשלה ושלא נצטרך לעשות שמיניות באוויר כדי לקבל אותם. זה לא מקובל עלי."

הייעוץ המשפטי של המשטרה סנ"צ גלעד בהט: "המחוקק קבע עבירות מסוימות בהקשר להתעללות ותקיפת קטין מוגדרת על גיל 18. הוועדה מבקשה היום לבדוק מגילאי 0-6 וזה דורש התאמות רלוונטיות בפיתוח עתידי. למקרים מהעבר אפשר לבדוק רק אם הוזן מספר תעודת הזהות של הקורבן, אבל בחלק מהמקרים מי שהתלונן היה ההורה והוא בן 40 ולפי זה לא ניתן להבין שהקורבן בן 3 למשל. אנחנו מתכנסים לרעיון של פיתוח מערכת ממוחשבת – שתבחן בקשה של אדם להיעדר הרשעות רלוונטיות ואני לא יכול לנקוב בפרק זמן מדויק בו היא תהיה פעילה. זה לא ייקח 10 שנים. ככל שיש הרשעה, נצטרך מנגנון בדיקה כדי לוודא את גיל הקורבן ולבדוק זאת בבדיקה ידנית. יש לזה השלכות תקציביות וכן עלינו לדעת מה ההערכה של הבקשות שיוגשו. בעברייני מין למשל הוגשו 175,000 בקשות. האם זהו סדר הגודל? ייקח זמן לפתח את המערכת הזאת ולאפיין אילו עבירות היא תכלול. למשל עבירה 381 (תקיפות שונות, כדי לבצע פשע, כדי לגנוב דבר, כדי להתנגד למעצר או ללכידה) לא קשורה לאירוע הזה בעיני.

לשאלת היו"ר, העריכה סנ"צ ענת יקיר בלום כי פיתוח המערכת שתנפיק את טופס ההרשעה ייקח חודשים.

נציגת שב"ס הילה ורובל הציגה נתונים אודות גזרי דין שניתנו על עבירות תקיפה ואלימות אך גם שם לא ניתן היה לפלח כמה מתוכם עסקו בתחום החינוך.

בנוסף, ציינה הנציגה כי בשנים 2020-2023 יש 110 איש שנידונו לעבודות שירות בגין התעללות בקטינים.

ראש צוות חינוך במרכז המחקר והמידע יובל וורגן: "מאז שעבר הפיקוח על המעונות לידי משרד החינוך, נמצא רישום פלילי של כ-500 מטפלות.

מהבדיקה בשנה האחרונה עולה כי לפחות 90 אנשי צוות במעונות היו עם רישום פלילי שגרם למשרד החינוך לסרב להמשך העסקתם עם ילדים."

על רשימת העבירות שייכללו בחוק לא היתה הסכמה והוחלט לדון בכך בהמשך הליך החקיקה.

הצעת החוק אושרה פה אחד ​לקריאה ראשונה ברוב של 3 חברי כנסת (רון כץ, יוסף טייב ויוסף עטאונה)

אבות למען צדק.

By אבות למען צדק

אבות למען הצדק פועלת ומקדמת שוויון בין המינים בכל תחומי החיים, למען חיזוק מעמד המשפחה, זכויות גברים אבות ובנים, יוזמת הקמת קהילות תומכות לגברים במשבר ושותפה בפורום הארגונים למען המשפחה.

לגלות עוד מהאתר אבות למען צדק

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא