אתמול הוגשה נגד האם ובן זוגה (שאינו אביהם של הילדים) הצהרת תובע לקראת הגשת כתב אישום ומעצר עד תום ההליכים, הכולל חשד לביצוע עבירות דומות של התעללות והזנחה גם כלפי שני אחיו הקטינים של הפעוט.

כאמור, תחנת משטרת ישראל פתחה בחקירת נסיבות מותו של פעוט מבאר שבע, בן שנתיים ו-7 חודשים, שנפטר בתאריך 6/3/2024, זאת לאחר שהובא על ידי צוות מד”א למרכז הרפואי סורוקה כשהוא במצב אנוש ובבית החולים נקבע מותו.

בתום איסוף הראיות עלה חשד לביצוע עבירות של רצח קטין חסר ישע וכן להתעללות והזנחת הפעוט הן על ידי אמו, בת 27, והן על ידי בן זוגה, תושב העיר באר שבע, בן 32, שנעצרו לחקירה.

במסגרת החקירה עלה כי בני הזוג ביצעו בנוסף עבירות של הזנחה והתעללות בשני אחיו הגדולים של הפעוט, קטינים בני חמש ושלוש וחצי, שאושפזו במרכז הרפואי סורוקה במצב קשה ושוחררו להמשך טיפול גורמי הרווחה בעיריית באר שבע.

על פי החשד בני הזוג נהגו לנעול את הילדים בחדרים וכעונש מנעו מהם לאכול ולשתות תוך שהם מתעלמים במכוון מבכי ומהתנהגות המעידה על מצוקה, לרבות ירידה במשקל, וזאת בזמן שנהגו, על פי החשד, לצרוך סמים בנוכחות הילדים.

ברקע ולא פחות חשוב, שוב אנו עדים למחדל שירותי הרווחה במתן מענה ומניעת אלימות ורצח, הכשלון נחשף בעקבות מותו של הפעוט שפורסם לאחר מעצרה של קוראל שוורצבלט מבאר-שבע; אם החשודה ברצח בנה הפעוט לאחר שלכאורה הרעיבה אותו למוות, ונטען כי שני ילדיה, בני 4 ו-5, נמצאו מורעבים במצב קשה מאוד.

גורמת בכירה בשירותי הרווחה במחוז דרום מסרה: "אני מזועזעת ולא מבינה, היו לנו כל הסימנים המעידים על מצבם המורכב של שלושת הילדים הקטינים, למחלקת הרווחה בבאר שבע היה מידע מלא על המתרחש בבית האם, אפשר היה למנוע את הפגיעה בקטינים ואת האסון לו היו פועלים בהתאם לנהלים וקשובים לפניות הרבות שנכנסו למערכת.

המסגרות הלימודיות התריעו שקיימת בעיה ודיווחו , קצינת ביקור הביעה דאגה כנה על המתרחש ודיווחה, הגננות דיווחו, המשפחה הקרובה ביקשה שיעזרו לאם.

למרות שהעובדות הסוציאליות קיבלו מידע רב ממקורות שונים ונפרדים ועדיין לא נעשה מספיק אם בכלל למנוע את הפגיעה בקטינים.

מקרה זה יכל להמנע לו פעלו למימוש המלצותיה של וועדת וינטר אשר הוקמה לאחר רצח רוז פיזם בשנת 2008, כוועדה בין משרדית, הוועדה קבעה קריטריונים לילדים בסיכון. דו"ח הוועדה עסק בכל הכשלים של הגעת ילדים למצבי סיכון וגם במצבי סיכון קיצוניים.

תגובת אבות למען צדק: לכאורה מדובר במקרה פיליסייד קלאסי, במחקר פיליסייד היחיד שבוצע בישראל אומתו 158 מקרים בהם האמא רצחה את הילד (במספר מקרים מדובר ביותר מנרצח אחד) .

מבוסס על מחקר המקיף ביותר שבוצע אי- פעם במדינת ישראל ופורסם בשנת 2018 , ניצב משנה בדימוס אבי דוידוביץ.

אבות למען צדק.

By אבות למען צדק

אבות למען הצדק פועלת ומקדמת שוויון בין המינים בכל תחומי החיים, למען חיזוק מעמד המשפחה, זכויות גברים אבות ובנים, יוזמת הקמת קהילות תומכות לגברים במשבר ושותפה בפורום הארגונים למען המשפחה.

לגלות עוד מהאתר אבות למען צדק

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא