אנשים בעלי מוגבלויות הפכו "למשאב כלכלי" בידי ארגונים ומלכ"רים אשר מסרבים לאפשר להם מעבר לקהילה ולצערנו משרד הרווחה משתף עימם פעולה.

למרות הודעת שר הרווחה על אימוץ דו"ח הועדה הציבורית שקמה בעקבות ריבוי מקרים של טיפול לקוי, התעללות ותנאים ירודים במוסדות, משרד הרווחה פועל בניגוד למסקנותיו ופועל לתמרץ את המוסדות כדי ש–30% מהדיירים יעברו לקהילה.

"משרד הרווחה ייתן תמריצים כלכליים למפעילי מוסדות שחיים בהם בעלי מוגבלות, כדי שיסכימו לתמוך בהעברת הדיירים לחיים בקהילה"

רקע: הוועדה בראשות שולמית דותן, שופטת בדימוס, לבחינה ולהבניית דרכי ניהול והפעלה של מסגרות דיור חוץ ביתיות לאנשים עם מוגבלויות. הוועדה הוקמה על ידי השר לשעבר מאיר כהן, בעקבות האירועים החמורים שהתגלו במעון בני ציון והחשד להרעלת מזון בבית דפנה, וחבריה התבקשו לבחון את ההסדרים הנהוגים למגורים חוץ ביתיים לאנשים עם מוגבלות.

קרדיט: ל-שומרים שגילו אומץ רב וחשפו את הפגיעה בחסרי ישע

עיקרי המלצות הוועדה:

  • יש לפעול להשמתם של כל דיירי המעונות בדיור בקהילה בתוך 5 שנים בהליך שנקרא "אל-מיסוד".ההמלצות מציעות להגדיר את ההליך כ"משימה לאומית";
  • יש לאמץ הגדרה ברורה של דיור בקהילה ככזה שבו אדם מתגורר בדירה משלו וזכאי למעטפת שירותי תמיכה, או לחילופין במערך של דיור מוגן בקהילה כאשר הדייר חי בחדר לבדו בדירה שבה עוד שלושה שותפים לכל היותר.
  • יש לגבש את התקנות לחוק שירותי רווחה לאנשים עם מוגבלות בהתאם לממצאי הדו"ח, הגדלת שכר העובדים והשקעה בהכשרתם, על שינויי חקיקה בנוגע לשימוש באמצעים מגבילים, על שינויים במנגנוני הפיקוח המשרדי ושינויים ארגוניים נוספים.

קישור לדוח המלא.

על פי ההמלצות הוועדה יש לפעול להעברת כל דיירי המעונות לדירות בקהילה בתוך 5 שנים ולהגדיר זאת כ"משימה לאומית".

השר יעקב מרגי: "המקרים שתוארו בדו"ח הם קשים וכואבים ואנו כחברה מתוקנת לא יכולים לקבל מציאות כזאת. אני מאמץ את מסקנות הדו"ח, עבורי זאת תכנית עבודה – הנחיתי את מנכ"ל המשרד להקים צוות מקצועי ליישום מסקנות הדו"ח".

יו"ר הוועדה, השופטת (בדימוס) שולמית דותן: "הוועדה הגיעה למסקנה שטיפול שורש בבעיות הקיימות יכול להתבצע אך ורק בדרך של שינוי השיטה המוסדית וביצוע תהליך סדור, שיטתי ועקבי של תהליך 'אל מיסוד'. רק תהליך זה, שנבחן ואומץ על ידי האו"ם ואושרר על ידי המדינה, וגם נבחן ויושם על ידי מדינות שונות, יהווה המענה למרבית הרעות החולות, הקשות והבלתי אנושיות שקיימות ומתחוללות במוסדות רבים".

ממלא מקום מנכ"ל משרד הרווחה והביטחון החברתי, ינון אהרוני: "תומכים באופן מלא במעבר של דיירי המעונות לדירות בקהילה".

וכעת משרד הרווחה יפעל בניגוד למסקנות הוועדה, על פניו יש מקום לפתוח בחקירת משטרה בחשד לשחיתות בה מעורבים בעלי אינטרסים כלכליים.

אבות למען צדק

By אבות למען צדק

אבות למען הצדק פועלת ומקדמת שוויון בין המינים בכל תחומי החיים, למען חיזוק מעמד המשפחה, זכויות גברים אבות ובנים, יוזמת הקמת קהילות תומכות לגברים במשבר ושותפה בפורום הארגונים למען המשפחה.

לגלות עוד מהאתר אבות למען צדק

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא