יום המודעות לתופעת ניכור הורי (Parental Alienation Awareness Day) , מטרתו להדגיש בפני הורים ומטפלים אחרים את ההשפעות שיכולות להיות לניכור הורי על ילדיהם ולחנך מבוגרים לזהות סימנים שהם או מישהו קרוב לילד מתנהגים באופן שעלול להשפיע על הילדים.

ניכור הורי מתרחש כאשר ילד מסרב לקיים מערכת יחסים עם הורה בעקבות מניפולציה, כגון העברת מידע מוגזם או כוזב, על ידי ההורה האחר. המצב מתרחש לרוב בזמן תהליך גירושין או תהליך משמורת, אבל זה יכול להתרחש גם במשפחות שאינן מתגרשות.

בסיטואציות של ניכור הורי Parental Alienation, העבריין – ההורה המנכר – יכול להשתמש במגוון רחב של טקטיקות כדי להפריד בין הילד להורה השני, לפגוע בקשר שלהם ולשנות את תפיסת המציאות של הילד. טקטיקות אלה יכולות להיות מתוחכמות ומגוונות, ולהשפיע עמוקות על תפיסת העולם והרגשות של הילד כלפי ההורה המנוכר.

למשל, אמא יכול לנצל את האמון של הילד בה כדי לטעון שאביו שונא אותו ואינו מעוניין לראותו או לדבר איתו, גם כאשר המציאות היא שהאב מנסה בכל כוחו ליצור קשר ולשוחח עם הילד. דוגמה נוספת היא שהאם שמשכנעת את בתה להאמין, או אף לדווח, שהאב התעלל בה פיזית, גם כאשר האישומים אינם מבוססים.

במקרים מסוימים, ההורה המנכר יכול להאשים את ההורה השני בהרס הנישואין או המשפחה, ליצור תחושה של אחריות ואשמה אצל הילד. יתרה מכך, ייתכן שההורה המנכר יעניש את הילד עבור רצונו להמשיך ולקיים קשר עם ההורה השני, או אף יעזוב את הבית, דבר המקשה עוד יותר על הילד לשמר מערכת יחסים עם ההורה המנוכר.

ניכור הורי הפך לתופעה יש אומרים מגיפה במסגרת הליכי גירושין, ומוגדרת כיום בקרב אנשי מקצוע עהתעללות פסיכולוגית נפשית לכל דבר וענין בילד ופוגעת בצורה אנושה ברווחתו האישית ובבריאותו הנפשית, הן בהווה והן בעתיד.

מחקר: ניכור הורי Parental Alienation הינו אלימות נפשית במשפחה, כך קבע מחקר אשר בוצע באוניברסיטת קולורדו על ידי צוות של כ- 20 חוקרים בראשות פרופסור הרמן (פסיכולוגיה) ופרופסור לורנדס (משפטים ופסיכולוגיה) אשר בחן את התופעה באמצעות כ-1,000 פסקי דין ובסיומו נתן תוקף חד משמעי לקיומה של תופעת הניכור ההורי ולנזקקותם של הילדים הנפגעים להגנה משפטית וטיפול על ידי אנשי מקצוע מומחים לתחום, בהסתמך על מחקר זה פרסמו דר' ענבל קיבנסון בראון וכבוד השופט בדימוס פיליפ מרכוס נייר עמדה בנושא – קישור כאן.

כהורים המושג טובת הילד מובן לנו היטב, מדינת ישראל חתמה בשנת 1990 על אמנת האו"ם בדבר זכויות הילד ואישררה אותה בשנת 1991 ומאידך שירותי הרווחה האמונים על טיפול במשפחות במשבר מתעלמת ומתכחשת לתופעת ניכור הורי אשר מהווה התעללות נפשית בקטינים לפי כל קריטריון מקצועי, אישור להכחשה ניתן עת נחשף מסמך פנימי של בכירה במשרד הרווחה אשר הנחתה את העובדות הסוציאליות להמנע משימוש בביטוי "ניכור הורי".

משרד הרווחה: האמון על הטיפול המקצועי במשפחות הורים גרושים, מתכחש לתופעה, מוטה לרעת גברים, מבחינתם גברים נחשבים אזרחים סוג ב' שאינם ראויים להיות הורים, מבחינתם גבר הוא תמיד אלים, מסוכן, לא ראוי.

מבקר המדינה: בדוח 1397 משנת 2019 מתח ביקורת קשה על משרד הרווחה ומשרד המשפטים על העדר מדיניות מקצועית לתופעת "ניכור הורי" למרות התרחבות התופעה.

המבקר מתייחס בהרחבה להעדר מדיניות מקצועית לתופעת "ניכור הורי" ומציין, כי "על אף חומרת מקרים אלו ושכיחותם ההולכת וגדלה, לא גיבש משרד הרווחה הנחיות ונהלי עבודה בסוגיות של ניתוק קשר וניכור הורי."

המבקר, בדברי הסיכום כותב, כי "נזקים חריפים וכואבים עלולים להיגרם למשפחות המצויות בהליכי גירושין ופירוד. לנזקים אלו השלכה שלילית מתמשכת לא רק בטווח הקצר – עד למתן ההחלטה בעניין המשפחה המתפרקת, אלא יש לה השלכה על כל פרט במשפחה ועל כולם יחד, גם בטווח הארוך.", למרות שחלפו ארבע שנים מפרסום דו"ח מבקר המדינה, משרד הרווחה והמשפטים ממשיכים להתכחש ולקיום התופעה ולא עשו דבר לטיפול בפערים.

כנסת ישראל: בדיון שהתקיים ביום 10/1/2022 בוועדה המיוחדת לזכויות הילד, דיון שעסק בניכור הורי ושם כצפוי ארגוני הנשים וחברת הכנסת קרן ברק גייסו את מיטב התעמולה והדמגוגיה בנסיון לטעון שאין תופעת ניכור הורי, לטענתן אין תלונות שווא וכל אבא שטוען לניכור הוא אלים או עבריין מין.

ולמרות נסיונות להכחיש את התופעה, התקיים ביום 27/12/2022 התקיים בכנסת כנס בראשות חברת הכנסת טלי גוטליב בנושא: ניכור הורי וזכויות אבות בהליכי גירושים מדוייק , עם תמהיל מדויק של אנשי מקצוע וסיפורים אישיים.

בית המשפט: השופט ארז שני בפסק דין מיום 27/10/22 תלה”מ 65187-01-22 קובע כי שירותי הרווחה יוצרים ניכור הורי ” גיליתי תופעה חדשה – שירותי הרווחה יוצרים את המצב הזה, בשל התנהלותם.”

השנה נחשפה האישה אשר העלילה נגד אבי ילדיה כי אנס את ביתם הקטינה, יצרה ניכור הורי,תלונת שווא והתעללות נפשית בקטין וזה רק קצה הקרחון במעשים הנפשעים שעושים הורים.

בשנה החולפת נחשפה תופעת מורות בבתי ספר אשר מנכרות את ילדיהם במסגרת הליך גירושין, קראנו לזה ניכור הורי – סוף לסיפורים.

בתחום הטיפול: קיימים מומחים לטיפול בתופעה המתרחבת, אחת מהן היא, ד"ר ענבל קיבנסון בר און. אשר לדבריה "התיאורים של מה שעוברים אבות גרושים במדינת ישראל, אינם קלים לעיכול, בשל חשבונות של תקינות פוליטית תופעת הניכור ההורי היא אחת התופעות המושתקות בישראל "

בינלאומי: ביום 25 במאי 2019 הכיר ארגון הבריאות העולמי בתופעת ניכור הורי במסגרת עדכון ICD-11 סומן כקוד QE.52 בעיה ביחסי מטפל  וילד – ובלחץ ארגוני הפמיניזם הרדיקאלי הסיר את החלטתו בגרסה העדכנית.

מרכז קשר: תופעת ניכור במדרג נמוך יותר אולם כולל את אותם האלמנטים, ניתן לראות באותם 3967 ילדים במרכז קשר בשנה, מרכזי עונשין לאבות וילדיהם, כאשר 85% מהילדים המופנים למרכז קשר נמצאים במשמורת האם, אינם בקשר עם אביהם במקרה הטוב כשלושה חודשים ולאחר מכן נאלצים למפגש אב וילד במשך כתשעה חודשים (מינימום) במשך כשעה בשבוע.

התנהגות נפוצה: אחד ההורים ישתמש בלשון הרע ללא הרף נגד ההורה השני, הגבלת או צמצום הקשר של ההורה השני, איסור על הילד לדבר או לדון בהורה השני, זיוף ביטוי שההורה השני לא אוהב או לומר שהוא לא אוהב.  לא לאהוב את הילד, או לנסות להכריח את הילד לדחות את ההורה. ניכור הורי עלול לגרום לילדים נזק פסיכולוגי שיכול להימשך זמן רב גם לאחר שהפכו למבוגרים.

התכנית שלנו לטיפול ומניעת התופעה

  • א. הקמת רשות למעמד המשפחה: הוצאת הטיפול ממשרד הרווחה בכל הנוגע לטיפול וסיוע למשפחות, והקמת רשות למעמד המשפחה בישראל, במסגרתה יוקמו  מרכזי משפחה בהם יינתן מענה הוליסטי לסוגיות משפחתיות, תוך הוצאת הטיפול בסכסוכי גירושין מסמכות משרד הרווחה.
  • ב. דלתיים סגורות בבתי משפט למשפחה: תיקון סעיף 68 לחוק בתי המשפט אשר קובע כיום כי ענייני משפחה ידונו בדלתיים סגורות, הגדרת דיונים פתוחים למעט בשלב העוסק בקטינים.
  • ג. שלילת אפוטרופוס מהורה מנכר: תיקון סעיף 27 בחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות הוספת סעיף  27א (3) שלילת אפוטרופסות מהורה מנכר.
  • ד. פלליזציה של ניכור הורי תיקון סעיף 368ג בחוק העונשין – הוספת הגדרת ניכור הורי כהתעללות נפשית בקטין: לקבוע בחקיקה, כי ניכור הורי מהווה  עבירה פלילית – ניכור הורי מהווה צורה חמורה של אלימות והתעללות נפשית בקטין, נדרשת החמרה בחוק העונשין על כל פגיעה מכל סוג בקטינים.
  • ה. פיצוי כספי לילד והורה מנוכר ללא הוכחת נזק, 150,000₪ לכל שנת ניכור לילד ותשלום חד פעמי להורה הנפגע.
  • ו. מרשם הורים מנכרים: במסגרת תיקון סעיף 368ג בחוק העונשין הגדרת הקמת מרשם ופרסום שמות הורים מנכרים, אם קבע בית המשפט שהורה הנו מנכר, יפורסם שמו במרשם, שיהיה פתוח לעיון הציבור במסגרת חובת ידוע הציבור – פרסום שמם צפוי להוות הרתעה משמעותית.

התוכניות שלנו כוללת מרכיבים נוספים אותם נפרסם בהמשך, חובה עלינו להאבק בתופעת ניכור הורי אשר פוגעת באבות וילדיהם בחסות חזקת הגיל הרך ותלונות שווא.

אבות למען צדק.

By אבות למען צדק

אבות למען הצדק פועלת ומקדמת שוויון בין המינים בכל תחומי החיים, למען חיזוק מעמד המשפחה, זכויות גברים אבות ובנים, יוזמת הקמת קהילות תומכות לגברים במשבר ושותפה בפורום הארגונים למען המשפחה.

לגלות עוד מהאתר אבות למען צדק

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא